حدیث
استغفار
زیارت
حیا
امام
السلام علیک یا بقیةالله .آقا جان از غیبتت مردم بیچاره اند .صبرشان لبریز شده.مشکلات طاقتشان را بریده.شرمنده ی خانوادهشان هستند.کسی که در این روزگار آنها را یاری نمی کند.رهبرمان تنهاست.بیا آقا جان بیا که فقط توئی دوای دردمان بیا…
یا مهدی
قولی که به امام داد
تلنگر
حکایت عجیبیست
رفتار ما آدم ها را خدا می بیند ولی فاش نمی کند
ولی مردم نمی بینند و فریاد می زنند?
مهربانی خدا
?با خدا زندگیکن تا مهربانیاش را درک کنی!
? چطور با خدا زندگی کنم؟
? #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟-ج۱۴ (۱)
?یکی از موانع درک مهربانی خدا «آشنانبودن با خدا» است؛ چرا با خدا آشنا نیستیم؟ چون با او زندگی نمیکنیم!
?میگویند: اگر خواستی کسی را بشناسی با او به سفر برو، با او زندگی کن، با او معامله و تجارت کن.
?زندگیکردن با خدا یعنی بهخاطر خدا یککاری را انجامدادن یا یککاری را انجامندادن(ترک گناه)؛ فرقی نمیکند آن کار کوچک باشد یا بزرگ؛ کافی است خدا خوشش بیاید.
?یک معاملهای با خدا انجام بده؛ مثلاً یک کسی را ببخش یا از چیزی که برایت دوستداشتنی است بگذر… با خدا تجارت کن؛ ببین خدا چندجا با تو مهربان خواهد بود! با همین کارهای کوچک، زندگیکردن با خدا را شروع کن،
?مسجد امام صادق(ع)- ۹۷.۰۳.۰۸
?صوت: @Panahian_mp3
?متن کامل: @Panahian_tex
ترس از خدا
?از «ترسیدن از خدا» نترس!
?اینهمه آیات عذاب در قرآن برای چیست؟
? #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟-ج۱۸ (۱)
?اولاً اینکه خدا ما را از عذابش میترساند، علامت نامهربانی خدا نیست و این ترس، آزاردهنده نیست، بلکه آرامشبخش و نرمکنندۀ دل است. نباید از این ترس فرار کنیم، واقعاً که ما را جهنم نمیبرند؛ میگویند از جهنم بترس؛ ببین چقدر هولناک است! اگر ببینی، خودت را جمع میکنی، وقتی خودت را جمع کنی، بلافاصله در آغوش خدا قرار میگیری.
?ثانیاً اینکه، خدا از خوف و انذار بهعنوان یک عامل حرکتدهنده یا بازدارنده در وجود انسان استفاده میکند. فقط شوق و محبت نیست که انسان را به حرکت وادار میکند، خوف هم انسان را به حرکت وادار میکند. خوف حتی قبل از بهدست آمدن شوق و محبت، میتواند انسان را وادار به حرکت کند یا او را از حرکت بازدارد.
?ما تا عاشق خدا بشویم خیلی کار دارد، تا آن موقع چهکار کنیم؟ از خوف استفاده کنیم! آدم که نمیتواند بهسادگی عاشق بشود، ولی بهسادگی میتواند خائف بشود! آدم که نمیتواند به این سادگی به عالیترین منافع خودش علاقهمند شود، ولی میتواند به این سادگی از ضررکردن بترسد؛ این زیاد رشد نمیخواهد!
?مسجد امام صادق(ع)- ۹۷.۰۳.۱۲
?صوت: @Panahian_mp3
?متن کامل: @Panahian_text
عبد باش
?اگر «عبد» باشی مهربانی مولا را باور میکنی!
?ترس از خدا، تو را در موضعِ«عبد» قرار میدهد
? #چگونه_مهربانی_خدا_را_باور_کنیم؟-ج۱۸ (۲)
?ترس از خدا متناسب با ساختار وجودی انسان است و چهار اثر مهم دارد:
۱. عکسالعمل مهربانانۀ خدا را بههمراه دارد
۲. تکبر و قساوتهای قلب انسان را فرومیریزد
۳. انسان را با هیجان، بهسوی خدا «فرار میدهد»
۴. انسان را نسبت به خدا در موضِع «عبد نسبت به مولا» قرار میدهد
?برای اینکه مهربانی خدا را باور کنی باید بپذیری که تو «عبد» هستی و او مولای توست.
?وقتی عبد شدی، طبیعاً مولا به تو محبت میکند و مزۀ مهربانیاش را میچشی.
? هیچ چیزی مثل خوف از خدا، هویت «عبدبودنِ ما» را برایمان جا نمیاندازد.
?مسجد امام صادق(ع)- ۹۷.۰۳.۱۲
?صوت: @Panahian_mp3
?متن کامل: @Panahian_text
آیه
بزرگترین نعمت خداوند!
♦در این آیه، سخن از بزرگترین نعمت الهی یعنی نعمت «بعثت پیامبر اسلام» به میان آمده است و در حقیقت، پاسخی است به سؤالاتی که در ذهن بعضی از تازه مسلمانان، بعد از جنگ احد خطور میکرد، که چرا ما این همه گرفتار مشکلات و مصائب شویم؟ قرآن به آنها میگوید: «خداوند بر مؤمنان منت گذارد (نعمت بزرگی بخشید) هنگامی که در میان آنها پیامبری برانگیخت» (لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا).
♦سپس میفرماید: یکی از مزایای این پیامبر این است که: «او از جنس خود آنها و از نوع بشر است» (مِنْ أَنْفُسِهِمْ).
سپس میگوید: این پیامبر سه برنامه مهم را در باره آنها اجرا میکند
♦نخست این که «آیات پروردگار را بر آنها بخواند و (دیگر این که) آنان را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکار بودند» (یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ).
♦تعلیم، یعنی وارد ساختن حقایق دین در درون جان آنها و به دنبال آن تزکیه نفوس و تربیت ملکات اخلاقی و انسانی و از آنجا که هدف اصلی و نهایی تربیت است در آیه، قبل از تعلیم ذکر شده، در حالی که از نظر ترتیب طبیعی، تعلیم بر تربیت مقدم است.
♦مردم دنیا بویژه مردم جزیرة العرب در زمان بعثت پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله در ضلالت و گمراهی روشنی بودند، سیه روزی و بدبختی، جهل و نادانی، و آلودگیهای گوناگون معنوی در آن عصر، تمام نقاط جهان را فرا گرفته بود، و این وضع نابسامان بر کسی پوشیده نبود.
«تفسیر نمونه، ذیل آیه 164/ سوره آل عمران»
شعر
قامت بلند تاریخ
جاری تر از خورشیدی،
و سرسبزتر از بهار،
در آسمان نگاهت،
هزاران ستاره شکفته است.
خورشید، جرقه ای از نگاه توست
و دریا، قطره ای از سخاوتت.
تو، امتداد نوری
ذوالفقار، بی تو غریب است
و عدالت بی تو یتیم.
کودکان، هنوز هم چشم به راه تواند
تا صمیمیّت و نان را بین آنان تقسیم کنی.
آن گاه که به محراب ایستادی،
پرندگان به تو اقتدا کردند
و جویبار به آوای گرم تو دل سپرد.
تو، نماز عشق را در گوش نسیم زمزمه کردی
طنینِ صدای تنهایی تو،
از دل سرد چاه شکفت،
و با عواطفی چون شبنم
از سر انگشتان نخلستان
جاری شد.
بی تو،
درختان در سوگ نشستند
و نخل ها
خون گریستند.
سید محسن عظیمی
عوامل ظهور
عوامل ظهور امام زمان (عج) چیست؟
عوامل ظهور هر آنچیزی است که در ظهور امام زمان ? (عج) نقش دارد و از علل ظهور آن حضرت محسوب می گردند و در باره ی آن باید گفت: هر چند عامل اصلی ظهور امام زمان ? علیه السلام «اراده ی الهی»می باشد ولی آنچه که انسانها بعنوان زمینه سازی ظهور می توانند انجام دهند ایجاد آمادگی در خودشان می باشد؛ چون هر انقلاب و نهضتی که برای هدف معینی به وجود می آید، در صورتی پیروز است که زمینه های آن از هر جهت فراهم باشد، در غیر این صورت انقلاب با شکست روبرو خواهد شد.
قیام امام زمان(عج)? از این قاعده مستثنی نیست و در صورتی می تواند پیروز شود که شرایط آن فراهم گردد.[1]
پس آمادگی مردم از علل و عوامل مهم ظهور می باشد. یعنی عموم مردم خواستار آن حضرت ?باشند و افکار عمومی برای تأیید و پشتیبانی ایشان مهیا باشد و بعبارت دیگر باید عوامل اختیاری و قابل تغییر غیبت آن حضرت ?را بر طرف نمود.
توضیح اینکه؛ بر اساس آنچه در روایات، در باره ی عوامل غیبت آمده برخی از آنها در اختیار ما نیست و قابل تغییر نمی باشد مانند:
1-بیعت کسی بر عهده آن حضرت نباشد[2].
2-محافظت ایشان از خطر کشته شدن[3].
3-آزمایش الهی[4].
4-علل ناشناخته
?[1] ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص 294، زمینه سازى ظهور حضرت ولى عصر علیه السلام، محمد فاکر میبدى.
[2] رک: صافى گلپایگانى، لطف اللّه، منتخب الاثر، ص 334.
[3] رک: بحارالانوار، ج 52، ص 97.
[4] همان، ص
آیه ی قران درباره امام زمان (علیه السلام)
آیه های قرآن درباره امام زمان?علیه السلام(2)
سوره صف آیه 9 و سوره توبه آیه 33
«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»
«خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دینها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند».
راوی می گوید:از امام هشتم از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی، سؤال کردم. فرمودند:«هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم:«قربانت گردم! کی موقع آن فرا میرسد؟» فرمود:«ان شاء اللَّه هنگامی که قائم? قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکی باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایی که اگر کافری در دل سنگی پنهان شود سنگ صدا میزند ای مؤمن! کافری یا مشرکی در من پنهان شده او را بکش، خداوند او را بیرون می آورد و یاران قائم او را بقتل می رسانند».
از ابن عباس روایت شده که وی در باره آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت:«این در زمانی است که تمام یهودیان و نصاری و پیروان هر کیشی بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ و میش و گاو و شیر و انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعی که دیگر موش انبانی را پاره نمیکند وقتی که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط میشود و هر جا صلیبی است شکسته میگردد و خوگها معدوم می شود و این به نگام قیام قائم? آل محمد خواهد بود».
زندگی نامه
? محمد مهدى، فرزند سید مرتضى طباطبایى بروجردى، از نوادگان امام حسن مجتبى (ع) در یک خانواده روحانى و پرهیزگار، در شب جمعه از ماه شوال ۱۱۵۵ هـ.ق در شهر کربلاى معلى پا به عرصه هستى نهاد.شبى که سید به دنیا آمد، پدر وى در عالم خواب دید که امام رضا (ع) دستور دادند محمد بن اسماعیل بن بزیع -از اصحاب امام کاظم و امام رضا و امام جواد (ع)- شمعى برفراز بام سید مرتضى (منظور خود او است) بر افروزد. وقتى محمد بن اسماعیل آن شمع را روشن کرد، نورى از آن شمع به آسمان بالا رفت که نهایت نداشت. پدر از آن رؤیاى راستین بیدار مى شود و همزمان خبر مولود تازه رسیده را به او مى دهند.
? سید بحر العلوم پس از گذراندن دوره هاى علوم مقدماتى و سطح (فقه و اصول)، در آغاز بلوغ به درس خارج که از سوى پدرش تدریس مى شد راه یافت و پس از پنج سال درس و بحث فشرده به مقام بلند اجتهاد نایل آمد.
? لقب (بحرالعلوم) از زبان استادش میرزا مهدی اصفهانی براى اولین بار به سید محمد مهدى طباطبایى گفته شد.
? میرزاى قمى - نویسنده کتاب قوانین - مى گوید: من با علامه بحرالعلوم در درس آقا وحید بهبهانى هم مباحثه بودم. اغلب من براى او بحث را بازگو مى کردم تا اینکه به ایران آمدم و کم کم شهرت علمى سید بحرالعلوم به همه جا رسید و من تعجب مى کردم تا زمانى که خدا توفیق عنایت فرمود که براى زیارت عتبات موفق بشوم، وقتى به نجف اشرف وارد شدم سید را ملاقات کردم، مسئله اى عنوان شد دیدم سید بحرالعلوم دریاى مواج و عمیقى از دانش ها است
پرسیدم: آقا ما که با هم بودیم شما این مرتبه را نداشتید و از من استفاده مى کردید حال شما را مانند دریا مى بینم، سید فرمود: میرزا این از اسرار است که به تو مى گویم تا من زنده ام به کسى نگو و کتمان بدار، من قبول کردم، آنگاه فرمود: چگونه این طور نباشم و حال آنکه آقایم (حجة بن الحسن عج ) مرا شبى در مسجد کوفه به سینه مبارک خود چسباند.
▪️ سید بحرالعلوم پس از وفات در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
️